ZEZWOLENIE JEDNORAZOWE NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Miasta i Gminy w Międzyborzu
Wydział Spraw Obywatelskich, parter, pok. nr 1
telefon: 62 7856019 w 39; 62 7856018
e-mail: m.simura-gmyrek@miedzyborz.pl
godziny przyjęć:
poniedziałek od 7.30 do 16.30
od wtorku do czwartku 7.30 do 15.30
w piątek od 7.30 do 14.30
Wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie zezwolenia jednorazowego na sprzedaż napojów alkoholowych,
- pisemna zgoda organizatora imprezy na sprzedaż napojów alkoholowych,
- pisemna zgoda właściciela lub zarządcy terenu (obiektu), na którym ma być zlokalizowany punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
- szkic sytuacyjny terenu z naniesionym punktem sprzedaży napojów alkoholowych,
- kserokopia stałego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych z dowodem uiszczenia opłaty za wydane zezwolenia.
Jednorazowe zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na okres do 2 dni, wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych.
Opłaty:
Opłata za wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wynosi 1/12 rocznej opłaty za zezwolenie stałe i wynosi
- 43,75zł - dotyczy zezwoleń do 4,5% alkoholu oraz piwo
- 43,75zł - dotyczy zezwoleń od 4,5%-18% alkoholu, z wyjątkiem piwa
- 175zł - dotyczy zezwoleń powyżej 18% alkoholu
Opłatę należy wpłacić na konto: GMINA MIĘDZYBÓRZ 32 9584 1050 2008 0800 0101 0049 wpisując w tytule: Opłata z tytułu wydania zezwolenia jednorazowego na sprzedaż napojów alkoholowych.
Czas załatwienia sprawy:
W terminie 30 dni wydanie zezwolenia lub jego odmowa – licząc od dnia prawidłowo złożonego wniosku.
Tryb odwoławczy:
Na decyzję o odmowie wydania zezwolenia jednorazowego na sprzedaż napojów alkoholowych stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy w Międzyborzu - w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Dodatkowe informacje:
Wniosek można złożyć osobiście w Urzędzie, listownie bądź w formie elektronicznej (profil zaufany ePUAP, podpis elektroniczny).
WYDANIE ZEZWOLENIA NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH (SPRZEDAŻ DETALICZNA I GASTRONOMIA) – ZEZWOLENIE STAŁE
Wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
- do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć również poniższe dokumenty:
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, gdzie będzie prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany
w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;
- decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Opłaty:
Wysokość opłat zależy od rodzaju sprzedawanych napojów alkoholowych:
1. do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo:
- 525 zł – przedsiębiorcy rozpoczynający sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży mniejszą niż 37 500 zł,
- 1,4% wartości sprzedaży w poprzednim roku – przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 37 500 zł,
2. powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa):
- 525 zł – przedsiębiorcy rozpoczynający sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży mniejszą niż 37 500 zł,
- 1,4% wartości sprzedaży w poprzednim roku – przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 37 500 zł,
3. powyżej 18% zawartości alkoholu:
- 2100 zł – przedsiębiorcy rozpoczynający sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży mniejszą niż 77 000 zł,
- 2,7% wartości sprzedaży w poprzednim roku – przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 77 000 zł.
Ważne: Opłatę należy wpłacić na konto: GMINA MIĘDZYBÓRZ 32 9584 1050 2008 0800 0101 0049 wpisując w tytule: Opłata z tytułu wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Opłatę obligatoryjnie należy uregulować przed wydaniem zezwolenia (uwaga – przed wpłatą kwotę wpłaty należy potwierdzić z pracownikiem organu wydającego zezwolenie). Jeśli przedsiębiorca stara się o zezwolenie w trakcie roku, to opłatę za zezwolenie oblicza się proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia (licząc ilość dni, na które zezwolenie zostanie wydane).
Termin załatwienia sprawy:
Do 30 dni (w sprawach szczególnie skomplikowanych do 60 dni).
Tryb odwoławczy:
Od decyzji odmownej przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Międzybórz, w terminie 14 dni licząc od dnia jej otrzymania.
Na podstawie art. 127a Kodeksu postępowania administracyjnego, przed upływem terminu do wniesienia odwołania, strona może przedstawić oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Międzybórz oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania, decyzja (zezwolenie) staje się ostateczna i prawomocna.
Dodatkowe informacje:
Co roku, do 31 stycznia, należy złożyć pisemne oświadczenie o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
Na podstawie złożonego oświadczenia oblicza się opłatę za rok bieżący. Opłata ta wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego.
Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu;
Jeżeli przedsiębiorca zlikwiduje punkt sprzedaży napojów alkoholowych (zakończy sprzedaż napojów alkoholowych) winien niezwłocznie powiadomić o tym fakcie organ wydający zezwolenie.
Zawieszenie działalności gospodarczej nie powoduje automatycznie jego wygaśnięcia. Oznacza to, że w trakcie zawieszenia należy wypełniać wszystkie obowiązki związane z posiadaniem pozwolenia, czyli składać oświadczenia o sprzedaży alkoholu w roku poprzednim oraz dokonywać opłat za korzystanie z zezwolenia.
Zezwolenie wygasam.in. w przypadku: likwidacji punktu sprzedaży; upływu terminu ważności zezwolenia; zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży; niedopełnienia w terminach obowiązku złożenia oświadczenia lub dokonania opłaty w wysokości określonej w cytowanej ustawie.
W tym przypadku przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.
Zezwolenie cofa się m.in. w przypadku:
- nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych (np. sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym czy na
kredyt);
- nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych;
- powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego;
- wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł;
- przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych;
- orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
PODSTAWA PRAWNA:
- Art. 18 i art. 181 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1119).
- Uchwały Nr XXXVIII/241/2018 Rady Miejskiej w Międzyborzu z dnia 13 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Międzybórz (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z dnia 16 sierpnia 2018 r. poz. 3997).
Klauzula informacyjna:
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (9UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych), informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Burmistrz Miasta i Gminy Międzybórz z siedzibą przy ul. Kolejowej 13, 56-513 Międzybórz
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: m.simura-gmyrek@miedzyborz.pl lub pisemnie na adres: ul. Kolejowa 13, 56-513 Międzybórz
3. Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z art. 11¹ ust. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1119), którym jest złożenie, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
- dostępu do swoich danych osobowych;
- żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe;
- żądania usunięcia danych, gdy: dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane, dane przetwarzane są niezgodnie z prawem;
- żądania ograniczenia przetwarzania, gdy: osoby te kwestionują prawidłowość danych; przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych; Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i jest niezbędne do ustalenia opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.