Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Miasta i Gminy w Międzyborzu
Wydział Organizacyjno-Administracyjny, I piętro, pok. nr 19
Osoba sporządzająca testament: Sekretarz Miasta i Gminy Międzybórz
telefon: 62 7856019 w 26; 62 7856026
e-mail: sekretarz@miedzyborz.pl
godziny przyjęć:
poniedziałek od 7.30 do 16.30
od wtorku do czwartku 7.30 do 15.30
w piątek od 7.30 do 14.30
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o sporządzenie testamentu wraz z klauzulą informacyjną RODO.
2. Dowód osobisty testatora oraz dowody osobiste dwóch świadków.
Opłaty:
Opłata skarbowa w wysokości 22,00 zł za sporządzenie testamentu powinna zostać wniesiona na konto Gminy Międzybórz nr 32 9584 1050 2008 0800 0101 0049.
Czas załatwienia sprawy:
Protokół w sprawie oświadczenia ostatniej woli spadkodawcy (testament) sporządzany jest niezwłocznie po złożeniu wniosku, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu jego sporządzenia.
Podstawa prawna:
Testament allograficzny art. 951 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.):
§ 1. Spadkodawca może sporządzić testament także w ten sposób, że w obecności dwóch świadków oświadczy swoją ostatnią wolę ustnie wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa, sekretarza powiatu albo gminy lub kierownika urzędu stanu cywilnego.
§ 2. Oświadczenie spadkodawcy spisuje się w protokole z podaniem daty jego sporządzenia. Protokół odczytuje się spadkodawcy w obecności świadków. Protokół powinien być podpisany przez spadkodawcę, przez osobę, wobec której wola została oświadczona, oraz przez świadków. Jeżeli spadkodawca nie może podpisać protokołu, należy to zaznaczyć w protokole ze wskazaniem przyczyny braku podpisu.
§ 3. Osoby głuche lub nieme nie mogą sporządzić testamentu w sposób przewidziany w artykule niniejszym.
Klauzula informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE.L. 2016.119.1), dalej RODO, informuję o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych.
1. Administratorem przetwarzającym Pani/Pana dane osobowe jest Burmistrz Miasta i Gminy Międzybórz, z siedzibą przy ul. Kolejowej 13, 56-513 Międzybórz.
2. W Urzędzie Miasta i Gminy Międzybórz wyznaczony został Inspektor Ochrony Danych, kontakt e-mail: inspektor@miedzyborz.pl
3. Celem zbierania i przetwarzania Pani/Pana danych osobowych będzie realizacja zadań ustawowych organu na podstawie ustawy z 26 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny art. 951 mających na celu wypełnienie obowiązku prawnego, ciążącego na administratorze, zgodnie z art. 6 ust 1 lit. c) w/w Rozporządzenia.
4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych są podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa.
5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres czasu zgodny z przepisami wynikającymi z przepisów prawa dotyczących archiwizacji, przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania wskazanych w pkt 3, lecz nie krócej niż okres wskazany w przepisach o archiwizacji. Wymagania dotyczące archiwizacji reguluje Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
6. Osoba, której dane dotyczą ma prawo do dostępu do treści swoich danych oraz możliwości ich poprawiania, sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także - w przypadkach przewidzianych prawem - prawo do usunięcia danych i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Państwa danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego - Prezesa Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym w celu realizacji zadań, o których mowa w pkt 3.
8. Przetwarzanie podanych przez Panią/Pana danych osobowych nie będzie podlegało zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 Rozporządzenia.